Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Isnin, 12 Januari 2009

*.* REPOST-Hala-Tuju Penternakan Arnab Pedaging Bro.Joe Melaka*.*

Hala-Tuju Penternakan Arnab Pedaging

Sejak akhir-akhir ini, pertanyaan mengenai arnab pedaging semakin diminati oleh masyarakat Malaysia. Di pasaran antarabangsa pula, semenjak merebaknya virus nipah terhadap khinzir dan virus selesema burung terhadap ayam & itik , daging arnab telah menjadi alternatif terbaik dan banyak persatuan dan badan-badan kerajaan negara-negara tertentu telah mula mengambil langkah-langkah positif bagi mempertingkatkan pengeluaran arnab.

Amat malang sekali, di Malaysia ini pihak-pihak yang sepatutnya mengambil bahagian secara serius kearah usaha itu, sekadar mengambil dasar tunggu dan lihat. Di beberapa negara lain hospital-hospital mereka telah pun menggantikan menu daging ayam kepada daging arnab, perusahaan sosej & burger pun kini telah menambah variasi produk mereka dengan peghasilan produk berasaskan daging arnab.

Dari tinjauan kami terhadap permintaan daging arnab masakini, ada pengusaha yang terkebil-kebil, apabila ada pihak yang berhasrat untuk memborong 10,000 ekor arnab sebulan. Tapi hakikatnya angka itu dianggap kecil berbanding dengan permintaan sekarang. Langkah segera perlu diambil.

Sebenarnya penternakan arnab pedaging sudah bermula pada hujung era 80an, namun kehangatan komoditi itu hanya sementara, gara-gara peningkatan harga dedak pada masa itu dan ditambah lagi dengan kegagalan pelan pemasaran untuk menyedarkan rakyat malaysia tentang khasiat daging arnab serta prospektif perusahaan arnab itu sendiri.

Mungkin juga kerana ketiadaan medium perantaraan pada masa lalu, pengeluar dan pembeli tidak dipertemukan, tapi hari ini wadahnya berbeza, Internet sudah menjadi medium pengataran yang baik. Para peternak sudah boleh berbincang didalam forum atau blog, pasarang juga mudah dicari.

Memang perusahaan arnab pedaging berada pada zaman susah sebelum ini , arnab bukanlah komoditi penting, yg diperlukan oleh masyarakat, kerajaan sendiri pun tidak merasa perlu untuk campur tangan dalam menentukan harga arnab. Berbeza dengan harga lembu, ayam, kambing atau komoditi penternakan lain yg termasuk kedalam komoditi utama.

Pada ketika harga daging lembu & ayam melonjak, kerajaan pantas mengambil langkah perlu mengawal kenaikan harga tersebut,..tapi berbeza pada ketika harga arnab susut pada RM3~RM4 /kilo satu ketika dahulu, tiada siapa yang mempertahankan penternak arnab pada masa itu. Maka pasaranlah yg akan menentukan harga arnab. Hal ini jugalah yg menyebabkan harga arnab disesebuah daerah itu tidak selari dan berbeza-beza. Sehingga jika kita ingin memulakan usaha penternakan arnab pedaging ini, kita harus melakukan survei pada harga pasaran terlebih dahulu dan melakukan perhitungan untung-ruginya.

Masalah penternakan arnab pedaging hari ini adalah jumlah order yg sering kali tidak sesuai dengan kemampuan peternak. Kebanyakan P.O datang meminta daging arnab dalam jumlah yg sangat besar serta secara konsisten.

Bayangkan saja, rakan kami pernah mendapatkan permintaan daging arnab (sudah disembelih) sebanyak 5 ton!! Umumnya berat karkas arnab adalah 33% (sepertiga) dari berat hidup, ertinya jika arnab hidup memiliki berat 3kg, maka saat disembelih berat dagingnya hanya sekitar 1kg saja. Jika P.O tersebut menuntut jumlah sebanyak 5 ton daging arnab/bulan maka kita harus menyiapkan 15 ton arnab hidup, atau 5000 arnab/bulan.

Tentu ini bukan perkara yg mudah, banyak aspek yg harus difikirkan, bermula dengan tempat penyembelihan, pekerja, freezer,dll. Dan pastinya P.O seperti itu biasanya bersifat profesional, yakni jika kita tidak mampu memenuhi P.O tersebut sepertimana dalam ageement perjanjian, maka kita akan dikenakan denda. Ini sangat rumit !!, tapi itulah cabarannya, yang berjaya melepasinya akan muncul sebagai pemenang. Ganjarannya satu perniagaan yang sangat menguntungkan.....fikir-fikirkanlah.

Artikel ini telah di'repost' kembali dari laman web Bro.Joe dari Melaka. Tq bro~!

Sila klik sini untuk ke laman beliau--->*.*

Sila klik sini pula untuk ke blog beliau--->*.*

2 ulasan:

arnab berkata...

SEANS ZACHARY - PEROSAK HARGA ARNAB DIPASARAN.

Saya merupakan penternak arnab kecil-kecilan bg arnab pet dan juga pedaging. Apa yg saya ingin luahkan di sini ialah rasa tidak puas hati dengan tindakan sesetangah individu yg meletak harga arnab yg terlalu rendah dan di luar kemampuan segelintir penternak kecil di Malaysia. Kesan dr tindakan individu ini memberi bencana kepada sebilangan penternak kecil seperti saya yg mencari makan dan membesarkan anak2 dgn hasil jualan arnab semata2. Walau pun menternak secara kecil-kecilan tp kos permulaan utk menternak arnab ni agak besar juga. Untuk permulaan saya mengeluarkan modal hampir rm50,000 bg menyiapkan bangsal , sangkar serta membeli induk bg pets dan juga pedaging. Berita terbaru yg hangat diceritakan skg dikalangan penternak serta penjual arnab ialah tindakan seorang penjual arnab dr salor kelantan ( SEANS ZACHARY ).


Dulu dia hanya menjual arnab pets dgn harga yg jauh lebih murah dr harga pasaran. Tp kebelakangan ini beliau menjual pula arnab pedaging dengan harga yg terlalu rendah dan tidak dpt diterima akal serta di luar kemampuan kami sebagai penternak. Harga yg ditawarkan dalam MUDAH.COM seperti berikut RM 40 untuk pedaging umur 4 bln. Bagi kami kos makan untuk seekor arnab dr umur 3 minggu - 4 bln pun dah lebih dr rm40. Jd saya tidak blh gambarkan bagaimana dia blh tawarkan arnab pedaging 4 bln dgn harga tersebut. Setahu saya dia tidak membela arnab. dia hanya mengambil dan terus menjual kpd org ramai. dan semua arnab beliau di ambil dr siam. Tentang arnab pedaging pula saya x tahu dr mana dia dpt, mungkin juga dr siam. Tetapi tindakan pentingkan diri sendiri beliau memberi tamparan yg hebat kpd kami sbg penternak kecil. Saya rasa tidak ada mana2 penternak di Malaysia pun yg mampu menawarkan harga pedaging spt dia. Saya tidak pasti apa motif sebenar dia berbuat demikian. jika dilihat pd foto arnab yg ada dlm MUDAH tu, bukan foto yg diambil dr ladang di malaysia tp foto dr luar malaysia. Saya cuba hubungi dia untuk bertanya kabar pasal masalah harga ni tp tidak dpt dihubungi.


Jd saya berharap kepada mana2 pihak yg pernah berurusan dgn dia dapat menasihati dia agar jgn pentingkan diri sendiri serta fikirkan juga kesan kepada org lain yg lebih serius dlm penternakan arnab ni terutama kepada kaum bumiputera....

arnab berkata...

SEANS ZACHARY - PEROSAK HARGA ARNAB DIPASARAN.

Saya merupakan penternak arnab kecil-kecilan bg arnab pet dan juga pedaging. Apa yg saya ingin luahkan di sini ialah rasa tidak puas hati dengan tindakan sesetangah individu yg meletak harga arnab yg terlalu rendah dan di luar kemampuan segelintir penternak kecil di Malaysia. Kesan dr tindakan individu ini memberi bencana kepada sebilangan penternak kecil seperti saya yg mencari makan dan membesarkan anak2 dgn hasil jualan arnab semata2. Walau pun menternak secara kecil-kecilan tp kos permulaan utk menternak arnab ni agak besar juga. Untuk permulaan saya mengeluarkan modal hampir rm50,000 bg menyiapkan bangsal , sangkar serta membeli induk bg pets dan juga pedaging. Berita terbaru yg hangat diceritakan skg dikalangan penternak serta penjual arnab ialah tindakan seorang penjual arnab dr salor kelantan ( SEANS ZACHARY ).


Dulu dia hanya menjual arnab pets dgn harga yg jauh lebih murah dr harga pasaran. Tp kebelakangan ini beliau menjual pula arnab pedaging dengan harga yg terlalu rendah dan tidak dpt diterima akal serta di luar kemampuan kami sebagai penternak. Harga yg ditawarkan dalam MUDAH.COM seperti berikut RM 40 untuk pedaging umur 4 bln. Bagi kami kos makan untuk seekor arnab dr umur 3 minggu - 4 bln pun dah lebih dr rm40. Jd saya tidak blh gambarkan bagaimana dia blh tawarkan arnab pedaging 4 bln dgn harga tersebut. Setahu saya dia tidak membela arnab. dia hanya mengambil dan terus menjual kpd org ramai. dan semua arnab beliau di ambil dr siam. Tentang arnab pedaging pula saya x tahu dr mana dia dpt, mungkin juga dr siam. Tetapi tindakan pentingkan diri sendiri beliau memberi tamparan yg hebat kpd kami sbg penternak kecil. Saya rasa tidak ada mana2 penternak di Malaysia pun yg mampu menawarkan harga pedaging spt dia. Saya tidak pasti apa motif sebenar dia berbuat demikian. jika dilihat pd foto arnab yg ada dlm MUDAH tu, bukan foto yg diambil dr ladang di malaysia tp foto dr luar malaysia. Saya cuba hubungi dia untuk bertanya kabar pasal masalah harga ni tp tidak dpt dihubungi.


Jd saya berharap kepada mana2 pihak yg pernah berurusan dgn dia dapat menasihati dia agar jgn pentingkan diri sendiri serta fikirkan juga kesan kepada org lain yg lebih serius dlm penternakan arnab ni terutama kepada kaum bumiputera....

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*