*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*

Rancangan "Makan Angin Musim ke III" di TV9 bersama Arnab Kiut Rabbitry @KL. Tarikh Tayangan 20 Mei 2012, jam 8:30 Malam di TV9 Dekat Di Hati~

Sabtu, 14 Februari 2009

*.* Kurap/Kuping/Kudis di telinga, kaki dan bahagian-bahagian lain *.*

Kampage
salam, mau tanya otai/sifoo, akunyer arnab tu ada seko yg aku rs kena penyakit. kat kaki dia ngan idung dia ada cam kelemumur berkuping2 kaler putih.. aku tgk arnab tu cam x selesa jer...cam gatal2 kot...lgsatu kat telinga dia pon ada..tp mcm ketul2 kecik kuping tuh...apa penyakit tuh?? bahayo ker tak kat partner dia??? ubat apa yg sesuai...toloooong ...tq

Jow Mendula
Kene pegi dapatkan jab dari vet secepat mungkin....kurap ler tuu....penyakit tu tak bahaya...tapi boleh menjangkiti arnab lain...berkurap sumanya nanti.
Tp bagi kwn sendiri....kwn akan lumur tempat jangkitan tuh dan sekitarnya dengan minyak goreng ikan dulu...pastu quarantine...jauh dari arnab2 lain...kalau 1 minggu tak improve...baru gi jumpa vet. Kat Vet swasta...1 jab tu kene RM30. Kat Jabatan Vet...RM10.
Kandang dah kena spray clorox nih....kosongkan beberapa jam lepas spray.

Kampage
tq..sifooo...alamaaaakkk..cemana nih...cell kosong dh takder...tuan, kene lumur sumer tempat yg kene tu ka??/..mau satu badan dia kene minyak nih....

Joe Mendula
Kalau dah tahap satu....badan, baik bwk gi vet.
Sangkar temporary...baru RM50 ajer....yg kecik sket rm38 jer.
Lain kali pun bleh pakai.

NewHillz
Betul tu...pastu cage lama, kalau dpt jemur, dan cuci dgn shampoo kutu kucing...supaya kutu Sarcoptes scabiei yg sbb kan scabies mati.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kat keliling mata pun ade kudis nih... kang sapu minyak kang x buta ker rabb nih..???
cian aku tengk...
bawak g vet pun cam x de kesan jer nih...

Ezzra berkata...

sifoo...

nak g lebat bulu nak guna ape plak???

iceburn berkata...

en. Tanpa Nama,
kalau sapu minyak kelapa tak mendatangkan mudarat sampai buta la (serasa saya), tapi bawak pegi vet pon takder kesan, macam kritikal jer penyakit dia, usaha dulu dengan sapu minyak goreng ikan, biar kawasan tu lembab supaya kuping tidak begitu menyakitkan arnab.
usaha dulu, penyingkiran arnab adalah pilihan terakhir... asingkan arnab tu dengan arnab yg lain... kandang kasi bersih, cuci dan sembur dengan klorox...

iceburn berkata...

Ezzra
choiiiiii~!!!
jangan panggey gua sifoo~ marah otai2 gua nanti~ huuhuhuHuHu
ada petua nak bagi arnab bulu dia cantik dan lebat, tapi sanggup dengan tidak jer la, ada otai2 yg cakap, bagi minum sesudu minyak zaitun. petua ni selalu digunakan untuk bulu dia berkilat, kadang2 penternak/penjual akan beri masa sehari sebelum arnab akan dipasarkan.

tapi kalau ikot teori dik.. arnab nih kena tengok baka dia jugak, kalau arnab tu dah peringkat F4-F5 ke, walaupon datuk dia anggora bulu lebat, tapi dia dah keturunan yg keberapa ntah, bulu datuk dia yg lebat tu dah tak lebat bila sampai ke dia. masalah ni terjadi jugak kepada masalah 'In-Breeding'
boleh rujuk di bahagian ni
http://arnabkiut.blogspot.com/2009/01/repost-dari-bj-forum-ori-dari-komen.html

nasha_g2gw berkata...

hye..
jz nk share story..
pg ni arnab sy mati..
sy xtau sbb pe..
mlm td sblm tdo sy tgk die ok je..
tau2 kul 6 lbh pg td dh keras..
sedih gler cz bru jg 3 mggu..=(

D'NAZ berkata...

slm tumpang tanya ..
minyak goreng ikan tu ..minyak masak yang dah di gunakan goreng ikan ke....
tak ke busuk nanti...?

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

**TAWARAN ISTIMEWA KURSUS ARNAB FEB**

Disebabkan peningkatan dari segi kapasiti tempat dan perubahan suasana dan quota awal 10orang peserta telah dicapai. Pihak kami berbesar hati ingin menjemput seramai mungkin kepada sesiapa yg berminat untuk bersama2 berkongsi ilmu penternakan arnab dengan cara:-
1- setiap peserta pertama dikenakan bayaran rm100, tetapi jika beliau membawa seorang lagi peserta ke dua, peserta kedua hanya dikenakan yuran rm80 sahaja!
2- jika mendaftarkan 3orang peserta, peserta ke 4 adalah percuma, iaitu rm300 untuk 4 orang (rm75/org!)
Pada hai tersebut juga peserta2 layak mendapatkan diskaun untuk barangan2 berkaitan penternakan dan lain2 brg seperti hay dsbg.

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

Pengikut

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

*.* Rabbit Pellet Arnab *.*

Pellet Bengy, Gold Coin dan FFM sedia untuk dijual~ (Bermula 1 Dis 2010)
Bengy RM40/25kg seguni
FFM RM88/25kg seguni
Gold Coin RM60/25kg seguni

Bengy RM15/5kg, RM28/10kg.
FFM RM40/5kg, RM68/10kg.
Gold Coin RM20/5kg, RM38/10kg.

Bengy Crude Protein 15%
FFM Crude Protein 17%
Gold Coin Crude Protein 17-19%


RM200/Bulan

RM200/Bulan
Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*