Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Selasa, 31 Mac 2009

*.* Bagaimana ingin menyuntik Ivermectin (Cara dan Dos) - PART 2 *.*

Setelah mendapat tunjuk ajar dan membaca serba-sedikit malah mendapat pandangan dari Bro.Joe dan arahan bagaimana ingin melakukan suntikan Evermectin dari vet-vet yang aku jumpa, aku pun dengan senang hati pergi beli picagari beserta jarum suntikan dengan saiz paling kecik(1ml), evermectin aku dah ada, aku amik ayah aku punya, dia suntik kat kambing~.Klik gambar untuk lihat dengan lebih jelas.
Evermectin 1% dan picagari 1ml.Optimus Prime(OP) sedang menunggu giliran untuk disuntik.
Selak bulu dibahagian tengkuk untuk dan tarik kulit yg terlebih di bahagian tersebut(sebelum tu, belai2 beliau untuk memberi suasana tenang dan aman).
Diperlukan dua orang untuk kerja2 ini, seorang diperlukan untuk memegang beliau dengan kuat dan kemas. Seorang lagi diperlukan untuk menyuntik Evermectin. Cucuk dengan cermat di bahagian atas kulit yang ditarik tadi.Tekan dengan perlahan picagari dengan tujuan memasukkan evermectin kedalam tubuh beliau. Perhatian! proses ini akan menyebabkan sesetengah arnab terkejut(akibat sedikit kesakitan apabila evermectin masuk kedalam kulit), bersedia dengan sebarang kemungkinan(arnab akan tersentak atau meronta), pegang dengan kuat dibahagian yang boleh dipegang. Setelah semua dos yang diperlukan disuntik kedalam tempat suntikan( 0.2ml bagi arnab yg bersaiz 1~2kg, dan 0.1mL untuk arnab dibawah 1kg), tunggu lebih kurang 10saat(kira dalam hati, ramai2 kira pon boleh), ini bertujuan untuk ubat meresap kedalam sistem darah(tangan yg menjalankan suntikan didalam gambar tersebut adalah orang yg berpengalaman menyuntik selama 13tahun, dia yang cakap suruh tunggu ubat masuk dulu), dengan pantas tarik jarum suntikan/picagari keluar dari badan arnab. Gosok-gosok bahagian yang disuntik untuk tujuan meresapkan ubat kedalam badan pemiliknya.
Selepas disuntik, OP dalam keadaan bengong dan separa sedar, ini adalah tindakan dan perilaku normal, belai dan gosok2 arnab anda selepas itu dengan tujuan membodek beliau, jangan beri aiskrim seperti membodek anak anda. ehehehe
Selepas beberapa ketika, arnab anda akan dengan sendirinya sedar dan mula melakukan tindak-tanduk biasa seekor arnab~ walaa~Kalau susah sangat dan anda tidak yakin dengan menyuntik sendiri arnab anda, hantar sahaja ke vet yang berdekatan, aku sebab vet jauh dan aku lebih suka buat sendiri~ hUhUhUhUh
Selamat mencuba~!Ini Rachet(RC) selepas disuntik. Dia nih la yang paling teruk diserang hama(psoroptes), tapi setelah mendapat rawatan dan terapi minyak masak, berkurang jugak kuping di telinga, malah kuping di hidung terus hilang, aku inject jugak dengan tujuan dia sembuh dari dalam sepenuhnya. Dia nih la yang paling baik dengan aku, pasal aku selalu bawak kuar bagi minyak kot~ time nak inject pon dia diam jer, tak banyak kerenah... ehehhehe

8 ulasan:

StingRay berkata...

teringat arnab goreng..haha

iceburn berkata...

AhHAHAhAHHAhAh

Tanpa Nama berkata...

saya buat suntikan yang sama keatas rabbit saya di klinik vet. doktor ada pesa rabbit saya akan jg sleepy for 48 hours, tapi rabbit saya lebih hyper lepas kena suntik tu! hahahahaha

iceburn berkata...

kalau tak yakin nak inject sendiri, eloklah hantar ke vet... saya kena pratikal untuk menghadapi kemungkinan dikemudian hari. sebab saya bela arnab nih untuk dikomersialkan, mungkin menumpukan dalam pedaging satu hari nanti, jadi kena la tau nak jab ivermectin sendiri, kalau nanti dah beratus arnab, nak hantar pegi klinik semua? mampus nak bayar kos injection nanti... ehehehe

umminadia berkata...

arnab akak pun kena..rasa2nya,tinge dia cam penuh ngan kuping2 dlm tu..camne nak cuci payah..dia pun asyik menggaru2 je..dalm 4 ekor yg akak perasan..leh mati ke sakit ni

Fahmi berkata...

bleh mati. silalah hantar kepada yg pakar. klu hantar kat saya pon bleh. seekor dikenakan RM15.00

cik aquarius berkata...

Kalo nak anta kat encik, encik kat mana😔

Syamimi is berkata...

Kat mana nak beli ivermectin ni tuan?

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*