Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Jumaat, 6 Mac 2009

*.* Pengurusan Ibu Bersalin oleh Arwah Badruzamani *.*

Quote:
Originally Posted by munetsman View Post
lg satu benda aku nk tya le kan.. bela arnab ni cerewet tak?.. cam senang kena penyakit ke?.. atau apa2 lg yg agak leceh le.. td kerani aku ckp.. anak arnab yg kecik2 baru lahir tu kita yg kena ajar bg dia menyusu.. tul ke tu.. kalo ye susah gak la.. kena pegang pastu letak kt tek mak dia lak.. bg dia minum.. tul ke apa yg kerani aku ckp tu???
Tak payah la ...Kalau tau caranya, tak leceh mana pun. Sebab tu, sebelum bela. kena ada minat dulu. Kalau pandai jaga, payah la nak kena penyakit. Asalkan awak JANGAN bagi makan macam daging burger, coklat atau ais krim (jangan gelak sebab ada pelawat blog saya ada yang bagi benda tu kat arnab, lepas tu tanya kenapa arnab dia mati). Bagi ibu yang beranak ni, cuba seboleh - boleh jangan kacau lepas arnab tu beranak. Kalau boleh jangan pegang kecuali terpaksa (seperti terkeluar dari kotak / terjatuh di bawah). Tapi, sebelum pegang anak, gosok badan ibunya dulu supaya bertenang. Lepas, baru pegang anak (bayi baru lahir). Lepas tu, gosok tangan anda ke hidung ibunya. Kalau boleh pakai sarung tangan.

Kita cuma boleh 'kacau' bila terpaksa aja. Kalau saja nak pi tengok sebab anak arnab baru lahir, baik JANGAN. Biar aja ibu dan anak arnab tanpa gangguan dari manusia. Ibu itu akan menyusu sendiri anak itu kalau tiada gangguan dari manusia / haiwan lain.

Sebab, kalau anda kacau, ibu arnab akan rasa terancam dan berang. Kemungkinan dia akan makan anaknya atau memijak anak. Sedangkan arnab bukan haiwan karnibal. Tapi, dia menjadi karnibal disebabkan tekanan / tension / gangguan.

p/s - Encik Munetsman ni Encik Mokhtar yang emel saya tadi ka?

5 ulasan:

mohamad termizi berkata...

akum,
nak tanya macam mana nak tau arnab bunting dan tanda2 nak beranak.tq

iceburn berkata...

boleh lihat najis dia, kalau najis dia macam basah dan bersambung-sambung, itu maknanya dia bunting.
rasa bawah perut dia,macam ada pergerakan, itu juga makna ada isi,
yg paling penting.
rekod setiap kali arnab anda kahwin, ini dapat membantu kita mengagak bila arnab akan branak... okie???

Tanpa Nama berkata...

salam.. saya ada pelihara arnab Jersey Wolly. Anak kepada ibu asal telah melahirkn anak pada 10hb. Pagi semlm ibu kepada 2 ekor anak arnab kencing sampai anak dia mati lemas. yg seekor ibu lagi makan anak dia pagi tadi. Adakah disebabkan saya selalu keluarkan anak dia sebab susukan dengan botol?? saya tengok ibu dia x menyusu dan anak dia x ada perubahan walaupn dah 4 hari. Boleh jelaskan pada saya mengapa ibu arnab makan anaknya dan kencing di tempat anak2nya? TQ

Tanpa Nama berkata...

Saya membela arnab jenis Jersey Wolly. Dimana saya boleh menjual arnab2 saya. Jika ada maklumat email saya di liesz_sisp@yahoo.com @ 019-2648431. TQ

iceburn berkata...

bleh terus post di laman advertised yg free macam mudah.my, adpost, 88db.com dll :D

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*