Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Jumaat, 10 April 2009

*.* Kornea Ulcer - Rawatan Awal *.*

Quote:
Originally Posted by kampage View Post
salam bang...nak tanya nih..kalo spray..arnab tu tak jilat ker???..kalo dia jilat ada effect tak??..kang tak pasal2 gol lagi satu arnab saya hehehe..dah laa makin kurang nih....
Pasti kan dah kering, baru lepas kan arnab tu...Dia Alkohol base so cepat kering...
Bila dah kering, dia jilat no hal

Quote:
Originally Posted by kampage View Post
lagi satu nk tanya sifoo2...kalo yang sakit mata tu apa sebabnya...kat mata dia ada mcm selaput kaler putih...cam nak buta jer...
Kornea ulcer...
Ada yg disbbkan
1. Stress
2. Infection bakteria, fungi, virus, protozoa, atau chlamydia
Dedua ni boleh berlaku serentak...

Rawatan:
Guna solcoseryl eye gel....selepas 10 min letak antibiotic eye oinment tanpa steroid...yang bentuk cream, dlm tube mcm ubat gigi...

Make sure eye oinment tu tanpa steroid...jangan guna eyedrop yang biasa dijual di farmasi i.e decadrop etc...

Kornea mata haiwan tak sama mcm manusia...
Pada mata manusia, steroid akan menghilangkan bengkak...tp pada mata haiwan seperti kucing dan arnab, ia akan membuat keadaan semakin teruk....bebola mata boleh pecah!

Tp kalau dah tahap kronik, dan melibatkan jangkitan, susah sikit nak baik. Sbb pada kornea takde pembuluh darah...sistem pertahanan badan tak dpt hantar sel darah putih & fibroblast untuk melawan jangkitan...

Seterusnya, pastikan arnab diberi vitamin A & C...
Saya sarankan guna anti-stress water soluble vitamin. Masukkan dlm air minuman...

NewHillz
Melaka Bandaraya Bersejarah
http://www.freewebs.com/newhillz-rabbit/
http://newhillz-rarebits.blogspot.com/
No HP-013-6016643

3 ulasan:

Lebai Cute berkata...

Bukan komen tapi soalan.

Ibu arnab aku dekat tetek dia ada ketul2 bulat kalau kita rasa. besar lebih kurang taik arnab juga. aku rasa susu dalam kantung dia dah jadi keju kot. apo ko rasa. harap2 jgnlah penyakit

iceburn berkata...

berapa lama dia dah beranak? kalau kambing tu ciri2 susu bertukar menjadi keju la tu. boleh rosak payudara dia kalau camtu.
cara dia yg aku pratikkan kat kambing:-
amik kain bersih, celup dalam air panas sikit, tunggu dia jadi suam-suam kuku, tuam kat kawasan tetek kambing tu. kalau perlu perah sampai keluar segala jenis rupa dari lubang tetek tersebut.

tapi kalau kat arnab... aku tak pernah cuba~

Tanpa Nama berkata...

hy...
nk tmpang tnye... arnab sy cergas...
juz..kat ku2 n hdung arnab 2 ade cam gatal2 la.. bdarah... tlinga pn de jgak... kurap ke???

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*