Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Isnin, 11 Mei 2009

*.* Lagi Email Yang Kita Kongsi - Terima Kasih~! *.*

Dihantar melalui email-

salam,
saya linda dr kuantan phg.
ada beberapa soalan nak tanye,
linda sudah pelihara sepasang arnab 5bulan lps.jaga dr umur 2bln.
sbnrnya linda tak tau apa lg yg diperlukan arnab slain bg minuman ngan makanan.
linda hanya bg air paip cmpr ngan cecair vitamin yg dibeli di kedai haiwan.pastu mkanan hanya dedak biasa yg dijual rm1.50 sekilo.secara purata arnab ni mkn dedak 10kg sebulan.
adakah linda perlu variasikan mkanan yg lain.kdg2 linda ada lepaskan arnab di kawasan sekitar rumah jadi ia akan mkn rumput2.adakah boleh?
skrg dah kurang lps sbb arnab betina grg.sll nak mengigit smpi linda rase tak nak pelihara dah.tp rasa syg lak.
sayuran apa yg sesuai untuk arnab?
bgaimana kita nak tahu arnab bunting?
kenapa arnab linda skrg ada gugur bulu seperti gumpalan kecil bulu.
ibu arnab ni baka anggora tapi lps lahir,linda tgk anak2 mcm arnab biasa termasuk juga ngan arnab linda sekarang.
ikutkan kita perlu pergi vaterinar setiap brapa bulan skali?linda tak pernah cucuk arnab ni.tak tahu kat mana klinik haiwan di kuantan.pernah tanya kwn yg plihara arnab tp diorg ckp tak pergi klinik haiwan pun.
harap en dpt menjawab soalan2 ni.
tq

Maklumbalas dari ArnabKiut Blog by iceburn

wsalam,
"sbnrnya linda tak tau apa lg yg diperlukan arnab slain bg minuman ngan makanan.linda hanya bg air paip cmpr ngan cecair vitamin yg dibeli di kedai haiwan.pastu mkanan hanya dedak biasa yg dijual rm1.50 sekilo.secara purata arnab ni mkn dedak 10kg sebulan."
jenis pellet takda masalah, selagi boleh dapat pellet dengan harga murah itu dah kira okie, linda boleh pelbagaikan menu makanan arnab, ada lagi beberapa jenis makanan tambahan untuk arnab, samada linda cari dari petshop, atau cuba baca beberapa artikel yg saya tulis dan upload ni, contoh-contoh gambar tumbuhan dan rumput pun ada saya sertakan>> http://arnabkiut.blogspot.com/2009/03/penerangan-berangkai-untuk-makanan.html http://arnabkiut.blogspot.com/2009/03/makanan-sampingan-atau-kudapan-treats.html http://arnabkiut.blogspot.com/2009/03/makanan-tambahan-bagi-mengurangkan-kos.html untuk air minuman, takda masalah bagi air paip, cuma kalau boleh elakkan, sebab air paip ada klorin, kalau kita minum pon sakit perot kan? kalau boleh untuk arnab sepasang, apa kata kalau tampung air hujan atau susah sangat, bagi air yg dah masak.

"adakah linda perlu variasikan mkanan yg lain.kdg2 linda ada lepaskan arnab di kawasan sekitar rumah jadi ia akan mkn rumput2.adakah boleh?
skrg dah kurang lps sbb arnab betina grg.sll nak mengigit smpi linda rase tak nak pelihara dah. tp rasa syg lak."
rujuk gambar-gambar rumput dan beberapa tumbuhan yg saya post dari artikel2 di atas tu, jenis sayur yg tidak digalakkan diberi kepada arnab adalah dari jenis-jenis sayur yang berunsur sejuk dan angin(orang pompuan paham sayur mana kot), ada orang selalu beri kobis, sebenarnya kobis tak elok, sayur ni angin lebih, arnab takleh berangin-angin ni, nanti perut dia kembung.... kalau serius bleh mati... pasal arnab garang cuba rujuk artikel yg ni>> http://arnabkiut.blogspot.com/2009/04/arnab-garang-grrrrr.html

"bgaimana kita nak tahu arnab bunting?"
ada beberapa cara, kalau pandai, cuba raba bawah perut ibu tu, tekan secara cermat dan berhati-hati disekitar kelangkang kaki belakang bahagian perut, kalau rasa-rasa macam ada 'isi', ada la tu, tapi kalau kita rekod hari dia kahwin, kita dapat agak la bila dia beranak, arnab akan bunting sekitar 28-32hari, kalau lagi sehari dua dia nak beranak dia akan cabut 70-80%bulu dari badan dia, jadi bila nampak tindakan dia macam nih, sediakan dia tempat untuk beranak(kalau tak rekod tarikh dia kahwen). Satu lagi, kalau kita selalu tengok arnab kita, cuba suruh orang yg jarang tengok, kalau dia kata arnab tu gemok dari masa last dia tengok, arnab tu bunting la~(ini teori aku..AhHAHA)
"kenapa arnab linda skrg ada gugur bulu seperti gumpalan kecil bulu."
arnab akan melalui satu musim dimana dia akan mengemaskinikan bulu-bulu dia, so jangan risau, itu tindakan biasa.

"ibu arnab ni baka anggora tapi lps lahir,linda tgk anak2 mcm arnab biasa termasuk juga ngan arnab linda sekarang." baka arnab yang dikahwin campurkan selalunya 60% ikut gen bapak dia, so kalau yg dikahwinkan dengan ibu anggora tadi dari baka lokal, maka kemungkinan besar dia mengikut baka bapaknya, malahan sesetengah kes, baka dari datuk moyang juga muncul untuk seekor dua anak arnab yg bertuah~

"ikutkan kita perlu pergi vaterinar setiap brapa bulan skali?linda tak pernah cucuk arnab ni.tak tahu kat mana klinik haiwan di kuantan.pernah tanya kwn yg plihara arnab tp diorg ckp tak pergi klinik haiwan pun."
pergi hanya bila perlu, kalau arnab-arnab tu menggambarkan keadaan dia sedang sakit je, sebab kos untuk ke klinik haiwan jugak agak tinggi sekarang, rasanya jabatan haiwan di kuantan boleh membantu, jika perlu arnab tu diberi amunisasi, berilah, tapi kalau dengan penjagaan yang betul, kandang yang bersih, pemakanan dia baik, insyaAllah arnab tu sehat. untuk dapatkan khidmat imunisasi rasanya sekitar RM15-20 sahaja untuk seekor arnab, kalau arnab ada seekor dua, rasanya takda masalah kot~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*