Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Ahad, 17 Mei 2009

*.* Pesan En.Bad 04 (Al-Fatihah) *.*

# ummu norsakinah Says:
December 6th, 2007 at 12:30 pm

sy mempunyai dua ekor arnab, jantan dan betina. baru-baru ni si betina baru melahirkan 4 ekor anak arnab, sy mletakkan anak2 arnab tu ke dlm satu kotak sederhana kecil..pnjang dlm 30cm tinggi dlm 5cm. sy msukknny skali ke dlm sangkar siibu & bapanya.. tp si ibu x mahu mnyusukan anak2nya dan si bapa pula semacam xsuke kepada anak2nya sebab sy lihat bapanya selalu menendang2 anaknya itu.. soalan sy, bagaimana cara menjaga dan memberi mkn kepada anak2 arnab?

# Badruzamani Azmi Says:
December 7th, 2007 at 7:43 am

Si ibu tak suka sebab bau tangan anda sudah melekat kat si anak. Ada satu penyembur untuk anak arnab ni Sembur pada anak - anak arnab tu dan sembur juga bau itu pada hidung si ibu.

Ataupun, jika anda memakai sesuatu bau (jangan minyak angin sudah la :)), tangan anda yang pegang anak itu, pegang juga hidung si ibu supaya baunya sama.

JANGAN sesekali letak bapa arnab dengan anak - anak. Bapa ini hanya guna untuk bunting si ibu aja. Bukan ia pandai jaga anak pun. :)

Seboleh - bolehnya, seminggu sebelum kelahiran (cara nak tau ibu itu hamil atau tak, raba secara lembut di bahagian perut, akan ada macam ketulan. Lagi satu si ibu telah mengalami proses mengawan (arnab betina di bawa ke sangkar arnab jantan bukan sebaliknya) 25 hari mestilah diasingkan dari arnab lain selama 2 minggu), pindahkan ke kotak didik dan jangan ganggu (kecuali sekadar bagi makanan aja)ia sangat terutama ketika ia kelihatan gelisah dan menarik - narik bulunya (waktu malam).

Jika ia sudah melahirkan anak, biarkan si anak dengan si ibu selama 3 minggu sehingga si anak bercerai susu dengan si ibu. Anak arnab yang berusia kurang dari 3 minggu, hanya makan susu si ibu.

Jika bilangan anak - anak yang baru lahir itu lebih 8 ekor, pindahkan yang selebihnya kepada ‘ibu susuan’ yang lain.

Harap Norsakinah memahami penerangan saya. Jika masih memerlukan penerangan seterusnya, boleh kirimkan komen di sini. :)

11 ulasan:

Lebai Cute berkata...

a'kum bro,

baru2 ada sekor ibu beranak 4 ekor. tapi dia makan sekor. lepas tuh sekor ibu beranak pulak 5 ekor. tapi this time dia tak cabut bulu2 kat badan dia. aku rasa2 kat perut dia pun macam takder susu.

so utk elak anak mati aku pun tumpangkan ibu yang pertama tadi (dulu penah buat sekor hidup). Sekali ibu yang pertama nih makan semua baby tuh, yang tinggal baby kandung dia jer.

Soalan. Adakah arnab aku ada tergolong arnab canibal. kalau aku makan boleh jadi canibal jugak jer. risau pun ada. anak2 aku kecik lagi. kang aku makan plak. heheh...

iceburn berkata...

wsalam,
ehehehe masa tukarkan anak angkat ke ibu angkat tu, ada lakukan teknik yg betul? sila baca teknik menukar ibu angkat nih
http://arnabkiut.blogspot.com/2009/03/menumpangkan-anak-ke-ibu-susuan-ibu.html
tumpangkan semua anak ke ibu baru ker? ibu yg baru beranak, takkan takda langsung susu, dia mesti ada susu, cuma kuantiti jer yg lain2. untuk ibu yg bunting, ibu beranak, ibu menyusukan, dinasihatkan beri makanan berprotein tinggi, samada dari jenis pellet yg tinggi protein atau beri jerami alfalfa dengan kuantiti yg lebih dari biasa diberi. Dengan pemberian makanan/pellet berprotein tinggi, kadar penghasilan susu meningkat. kalau ikutkan, anak dalam jumlah 5 ekor pon kalau ibu dia banyak hasilkan susu, takda masalah sampai perlu diberikan ibu angkat/tumpang. Selalunya masalah ibu tumpang hanya bila ibu itu sakit/mati, atau ibu itu beranak lebih dari puting susu yg dia ada.
takper, lebaicute masih dalam tempoh study~ jangan risau, nanti dia beranak lagi, jangan ulangi masalah yg sama~
terima kasih~!

Lebai Cute berkata...

bro aku ada soalan, ko cakap arnab menyusu sekali sehari. boleh tak aku asingkan anak2 dia supaya mak dia tak pijak anak2. balik keje baru aku bagi balik kat mak dia. esok pi keja asingkan balik. amacam?

Fahmi berkata...

susah jugak camtu, sebab arnab ni dia ada mood dia, kadang2 dia kita tak pasti biler dia nak bagi anak dia minum, cuma kalau nak buat cara camtu, kena pegang ibu dia, suakan anak dia ke puting ibu. seelok2nya susu diberi 2kali sehari, tapi kalau tak dapat sekali sudah memadai. cuma arnab akan lambat besar. sebab itu saya cadangkan diletakkan kotak beranak atau bakul bawang tu... sebab satu takut anak dipijak, dua anak2 susah dikumpulkan(dikhuatiri akan mati kesejukan). diharap membantu...

Lebai Cute berkata...

Ooo lagu tuh ker. actually pasal kadar tumbesaran tuh memang aku ada perasan. dulu tempat keje lama bole laa balik jam tengah hari kasi baby dia minum susu mak dia. skang dah tak boleh buat lagi dah. so nak tunggu berapa lama nak cerai susu. 1 bulan okay? kalau ikut manual dua bulan. hmm confuse jugak sebab bunting dalam tempoh sebulan

iceburn berkata...

cerai susu kalau ikotkan dalam 5-6minggu, tapi elok biarkan dia dengan ibu dia dua bulan, baru dia bleh lepas. kadar stress dia kurang sikit kalau dalam usia 2bulan ke atas di cerai susukan. banyak kes anak bawah 2 bulan mati lepas di beri/pergi ke tuan baru. salah satu sebab dia mati dia stress dan murung, akibatnya takmau makan, lepas tak mau makan, lepas tu dia kena cirit birit, dia akan dyhadrate, lepas tu dia dead~

Tanpa Nama berkata...

Saya beli 3 ekor arnab, penjual ckp 2 betina 1 jantan. dah besar jd 1 betina 2 jantan pula, sekarang umur dh lebih 3 bulan, saya letak dlm 1 sangkar. soalan : ngapa bila sijantan 2 ekor ni nak mengawan yg bertina mengelak lari sambil bunyi mcm tak sudi. mcmana nak bg sibetina ni sudi. harap tlg bantu. t.kasih.

iceburn berkata...

masa beli tu umur arnab tu berapa? adakah masa beli sudah mencapai 2bulan? kalau sudah mencapai 2bulan, bermakna sekarang sudah dibela selama 3bulan, 2+3=5bulan. Kalau betul perkiraannya, 5bulan adalah usia yg matang dan boleh bunting. kemungkinan arnab itu sudah bunting, ibu bunting tidak akan/boleh di kahwenkan lagi.
sudah sampai masanya, asingkan betina dari jantan2 tadi.
tunggu sehingga sebulan, kalau tak beranak, maknanya tidak bunting, kalau beranak tahniah, anda mendapat bayi arnab~!
baca posting2 saya mengenai menjaga arnab bunting dan arnab beranak, juga anak arnab. tq~

myraedora berkata...

salam..
sy nk tnye pd bro..kwn sy ade bela 2 ekor arnab tp dua2 betina..sekor nie nana then yg sekor lg nini..so si nana nie die beranak dlu tp syg ank2 die x ckup bln then mati (dlm 5 ekor) then selang brape bln nini plak beranak..tp kteorg x expect yg nini 2 pragent..s0 kluar je dpt dlm 7 ekor..so far alhamdulilah sht..but sy rse dh buat silap coz pisahkn ank dgn ibunye..coz tkut ibu die pijak ank2 die..tp letih gak nk bg susu ari kt ank2 die coz nini nie x pndai susukn ank then terlalu lask sush nk duk diam..yg tgk nana plak mcm sedey ble tgk nini de baby..kesin plak die..

sy nk tau..agk2 ble ank2 rabit nie akn buka mata die n bpe lme nk tgu die btul2 matang..n then smp ble kte nk bg die menyusu dgn ank nye..lg 1 mcm ne nk bg nini 2 knal bau ank2 die?? pls help me..

iceburn berkata...

salam..
(wsalam)
sy nk tnye pd bro..(
silakan)
kwn sy ade bela 2 ekor arnab tp dua2 betina
(jantannya???)..
sekor nie nana then yg sekor lg nini..
(hi nana~ hi nini~)
so si nana nie die beranak dlu tp syg ank2 die x ckup bln then mati (dlm 5 ekor) then selang brape bln nini plak beranak..
(camna dorang bleh bunting? dikawankan dengan saper?jantan xda pon?)
tp kteorg x expect yg nini 2 pragent..s0 kluar je dpt dlm 7 ekor.. so far alhamdulilah sht..
(alhamdulillah~ lain kali jgn buat lagi, sebarang kebuntingan, perlu direkod)
but sy rse dh buat silap coz pisahkn ank dgn ibunye..
(yups~ memang silap)
coz tkut ibu die pijak ank2 die..(selalu org akan beri alasan takut anak kena pijak... saya pon selalu dengar dari beberapa org lain ;(... )
tp letih gak nk bg susu ari kt ank2 die coz nini nie x pndai susukn ank then terlalu lask sush nk duk diam..
(inilah yg terpaksa ditanggung... takpa, cuba lagi... cuba baca posting pasal bagaimana menyusukan anak arnab secara manual)
yg tgk nana plak mcm sedey ble tgk nini de baby..kesin plak die..
(itu perasaan encik jer tu... kahwinkan la dia lagi... nanti dpt baby...~)

sy nk tau..agk2 ble ank2 rabit nie akn buka mata die n bpe lme nk tgu die btul2 matang..n then smp ble kte nk bg die menyusu dgn ank nye..lg 1 mcm ne nk bg nini 2 knal bau ank2 die?? pls help me..
(saya ada posting² lain pasal apa yg encik tanya nih, boleh terus tengok di arkib blog saya~ okie?)

pch berkata...

NAK BAGI BABY ARNAB YG BARU LAHIR SUSU F&N BOLEH TAK?? SUSU YG MANUSIA MINUM

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*