*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*

Rancangan "Makan Angin Musim ke III" di TV9 bersama Arnab Kiut Rabbitry @KL. Tarikh Tayangan 20 Mei 2012, jam 8:30 Malam di TV9 Dekat Di Hati~

Jumaat, 8 Mei 2009

*.* Sembelih Arnab dan Lapah dari Saudara Abu Nuha Sabah *.*

ARNAB GORENG 10 Februari 2009

Posted by Abu Nuha in Keluarga.
trackback

Ketika di Mesir dulu, saya dan isteri pernah makan daging arnab. Kebiasaan masyarakat Mesir apabila ingin membeli daging ayam, itik, arnab, burung yang masih hidup, boleh memilih sendiri di reban yang disediakan.

Kemudian, tukang sembelih akan menguruskan haiwan itu menurut keinginan kita dalam tempoh kurang setengah jam bergantung kepada jumlah pelanggan. Kalau pelanggan ramai, lambatlah sedikit.

p2080831Mungkin kita mahu ayam kampung (baladi) atau ayam karan, kemudian sama ada dilapah dan dipotong empat atau potong lapan, ataupun kita hanya mahu dibersihkan tanpa dipotong-potong.

Tetapi menempah dan memilih arnab, kemudian disembelih, dilapah dan diselesaikan depan mata, begitu menyedihkan. Arnab adalah haiwan yang comel dan cantik.

Kali ini, di rumah (Labuan), ahad lepas saya memberanikan diri menyembelih sendiri dua ekor arnab yang ditinggalkan di Labuan.

Malas rasanya mahu membawa balik ke KK. Tidak susah menyembelih arnab ini, cuma kesian saja mengenangkan kecomelannya.

p2080900Sebenarnya, arnab yang disembelih itu belum cukup umur lagi. Masih remaja, dan ia pula jenis arnab bulu panjang yang isi dagingnya tidak padat.

Arnab jenis ini biasanya yang dimanfaatkan ialah bulunya yang panjang dan cantik.

Pengalaman dan langkah pertama itu penting untuk mendapat langkah seterusnya.

Dahulu sudah pernah sembelih kambing biri-biri, kali ini arnab. Ayam belum lagi. Heheheh.. (buat malu kompeni betullah!)

Daging arnab rasanya seperti ayam. Boleh dimasak dengan pelbagai jenis masakan. Tapi, goreng pun sodap.

p2080913

Lawati laman blog Abu Nuha di www.abunuha.wordpress.com

15 ulasan:

Joe Mendula berkata...

Ngerinya,
Tak taulah bila saya akan dapat keberanian utk menyembelih arnab, nengok ajepun dah tak sanggup.

iceburn berkata...

uiks? takkan selama ni BJM main ketok jer? AhAhHaHAhAhA kena hantar pusat penyembelihan lebai ciku la?? HAHAhAhAH

Joe berkata...

Tu lah...kawan bagi lebai ciku hidup2, kwn tak pernah sembelih lg stakat nih.

GreenSidekick berkata...

uih tidak la ku sanggup melihat sayang2 ku kne kelar cmni.hancur luluh woooooooooo~ jgn tunjukkan gambar ngeri ni iceburn woi.ko kne blur2 kan ckit area kne potong tu.nnti budak2 tgk cmne?? mimpi ngeri diorang.ko gne PS klu ko xtau meh aku tlg editkan :p

iceburn berkata...

hUhUhUhUhUh itu la elemen suprised dalam ArnabKiut kak oi~ ko nak suro ako guna PS ker?? skang orang dah tak main PS dah... PS3 dah kuar~ orang main PS3~ AhHAHAhAhAH
***pembetulan... itu adalah teknik yang betul untuk menyembelih arnab, bukan dikelar~

GreenSidekick berkata...

aisehh ko nk suh aku elebrate pepanjang ke nk gne ps ape haa haaaa haaaa????

iceburn berkata...

HAhAhAHHAHAhAhA tau... PSP... takper... nanti ako kongsi beli disk game dia~ okie~ HuHuHuHuhuh

GreenSidekick berkata...

lain yg die paham rupenye..sedeyh aku huhu~

Tanpa Nama berkata...

Adoi..ngeri..baru tertengok pasal nie..
terus teringatkan rabbit yang ada dok kat sebelah ni ha...
Klau rabbit kita punye mmg x makan.. klau orang punye boleh sebat je...hehehe

iceburn berkata...

Daging arnab nih jarang kita jumpa dijual dalam bentuk karkas seekor, kalau ada yg jual pon dlm bentuk potong².
Tapi selalunya bila sudah diproses, samada menjadi burger, nugget, sosej, satay atau apa sahaja(bukan dlm bentuk asal seekor arnab), orang tak teragak-agak nak makan...
HALAL lagi BERSIH lagi SIHAT~!

Dj_Diddy berkata...

tak meronta ker anab ni bila sorang pegang kaki.. penyembelih pegang kepala... ker memang nak kena ketok bagi dia x berdaya baru leh sembelih..?

iceburn berkata...

oh tak. dia meronta, tapi perlu pegang dengan kuat dulu.
kalau nak amik kulit n bulu dia, jangan terus campak lepas disembelih, nanti kotor bulu tu kena darah dan tanah.
gantung kaki belakang dia kepala menghala kebawah. bagi darah mengalir turun. then baru proses.

Y-Tru berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Y-Tru berkata...

Sbnrnye ade teknik sembelih yg dilakukn seorng shaja...proses sembelih+siang dgn hanya 5 minit..jka lgi hebat lgi cepat pn ade...bak kata org klu kena teknik suma bleh jadi..

Y-Tru berkata...

nk kongsi ilmu ckit...klu sembelih arnab,ada petua utk hilangkn bau hancing(air kencing)/yg kurang menyenangkn....potong dn ptahkn ekor skali semasa siang.

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

**TAWARAN ISTIMEWA KURSUS ARNAB FEB**

Disebabkan peningkatan dari segi kapasiti tempat dan perubahan suasana dan quota awal 10orang peserta telah dicapai. Pihak kami berbesar hati ingin menjemput seramai mungkin kepada sesiapa yg berminat untuk bersama2 berkongsi ilmu penternakan arnab dengan cara:-
1- setiap peserta pertama dikenakan bayaran rm100, tetapi jika beliau membawa seorang lagi peserta ke dua, peserta kedua hanya dikenakan yuran rm80 sahaja!
2- jika mendaftarkan 3orang peserta, peserta ke 4 adalah percuma, iaitu rm300 untuk 4 orang (rm75/org!)
Pada hai tersebut juga peserta2 layak mendapatkan diskaun untuk barangan2 berkaitan penternakan dan lain2 brg seperti hay dsbg.

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

Pengikut

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

*.* Rabbit Pellet Arnab *.*

Pellet Bengy, Gold Coin dan FFM sedia untuk dijual~ (Bermula 1 Dis 2010)
Bengy RM40/25kg seguni
FFM RM88/25kg seguni
Gold Coin RM60/25kg seguni

Bengy RM15/5kg, RM28/10kg.
FFM RM40/5kg, RM68/10kg.
Gold Coin RM20/5kg, RM38/10kg.

Bengy Crude Protein 15%
FFM Crude Protein 17%
Gold Coin Crude Protein 17-19%


RM200/Bulan

RM200/Bulan
Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*