Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Sabtu, 6 Jun 2009

*.* Cerita Panas - IVK Kluang *.*

"Cerita terhangat dipasaran nih datang dari seorang forumer bernickname cdfarmhouse, cerita berkisar kes terbaru dan misteri terjadi di IVK Kluang, sebarang komen dan ketidakpuasan hati, sila lanjutkan ke ruang komen, pendapat anda semua dapat membantu melancarkan proses darah saya yang membuak nih... "

Question salam kepada semua

saya ni penternak baru dari johor...nak berkongsi cerita skit ni....
apa pendapat tuan-tuan penternak semua jika arnab disembelih dan ditanam dgn kuantiti yg banyak dengan alasan untuk menghalau penternak yang menyewa kandang????

adakah ini satu ketidakadilan atau hak penyewa?

MaklumBalas NewHillz
Arnab CdFarm ke yang kena sembelih?
Ni mcm kes penghapus etnik ni...

MaklumBalas Iceburn
cuba ko perincikan apa soalan ko nih... ako tak berapa nak paham... macam bebelit... apa yg ako paham, arnab penternak(penyewa) kena semelih pastu ditanam...(oleh pemberi sewa)


Video Bagaimana Ingin Membogelkan Kulit Arnab dari Arnab~
http://www.youtube.com/watch?v=KU0I1PIunco

MaklumBalas Ciku
Johor dimana tu?...........
kes salah faham/hasad dengki/iri hati/hati kaulu ni bukan kepada penternak arnab sahaja malah semua peringkat kehidupan kita ada cabarannya.... Allah bagi cabaran kepada kita supaya keimanan kita meningkat.....
Nasihat kawan baliklah kepada Allah yg menurunkan ujian.... manusia itu hanya penyebab untuk ujian kita........sabaq nooo..........carilah sebab mengapa org tu sanggup berbuat demikian........ mungkin tempat kita bela/ternak tu x sesuai dan berhampiran dengan jiran yg berhati kering...... agak2 kalau boleh bawak berbincang ..berbincang lah....kalau tidak bagi lah kawan arnab tu ..daripada kena sembelih n tanam...kan sayang....sorry to hear that........

MaklumBalas Ery
manalah tahu trainer kursus tu dengan cina tu dah tak sebulu
bak kata abang long

MaklumBalas Capt(B) Zaman
Aku terdengor gak berita ni... hang saksi dgn mata sendiri ke? Atau "hearsay" je? Ada gambor2 & butir2 terperinci... aku nak selidik & "hunggah" pihak atasan...

Kalu dr berita tu (1 pihak je)... byk isu ketidak-adilan... "principles of natural justice" tak diikuti...

Hang tlg email details kat aku...

MaklumBalas CDFarmHouse
saya ni penternak arnab kecil-kecilan di simpang renggam...saya selalu ambil stok makanan,ubat dgn baka dekat penternak yang kena aniaya ni. kes ini berlaku di institut veterinar kluang di unit arnab. saya percaya klu ada sapa2 kat sini yang pegi kursus arnab haritu mesti ada jumpa penternak yang menyewa didlm institut tu... arnab penternak ni la yg kena sembelih...dua hari sebelum kejadian saya ada pg ambil stok kat penternak tu kat ins.veterinar, kat depan reban dia diaorg dah gali lubang, ugut dkt dia nak sembelih arnab klu xmau kluar juga sebelum 3hb. pada hari kejadian penternak tu mintak saya tolong pg tgk betul ke diaorg nak buat mcm tu. saya pun pg la,smp pkl 9am, gate pintu dpn dah tutup...xkasi org msk ke unit arnab,diaorg kata ada operasi. tepat pkl 930am ada polis, pegawai pejabat tanah dgn ahli majlis daerah..semua pelawat diminta beredar. diaorg suruh blk pasal ada operasi katanya. saya pun blk la....kira2 pkl 11, penternak tu telefon saya kata arnab dia semua dah kena sembelih dan ditanam. hari ni saya pg ins.veterinar saja2 nak menyiasat nak tgk betul ke tidak,, tgk tempat penternak tu dah kosong....lebih kurang mcm tu la ceritanya....

MaklumBalas BJM
Quote:
Originally Posted by cdfarmhouse View Post
..ada polis, pegawai pejabat tanah dgn ahli majlis daerah..
semua pelawat diminta beredar. diaorg suruh blk pasal ada operasi katanya. saya pun blk la....kira2 pkl 11, penternak tu telefon saya kata arnab dia semua dah kena sembelih dan ditanam..
Ada kes yang cuba diselindungkan tu...?
Kawan awak berternak kat dalam tu....dia juga bekerja kat situ ker....?

MaklumBalas cdfarmhouse
salam bang,, saya ni yang ambil arnab kat abg haritu...simpang renggam...
dia menyewa kat situ...dah dkt 10thn...klu yg saya dgr dari penternak tu dia dgn pengrah kat situ mmmg xsebulu. dah lama diaorg nak halau dia. atas alasan nak ambil blk kandang...tapi kat sana ada lima kandang, 1 dah hancur, lg 3 bleh pakai tapi xada arnab pun,,...

tapi kenapa diaorg kena sembelih arnab tu? klu sita aje xbleh ke?

MaklumBalas BJM
Ler awak ker tu Din....biasa ada faq2 kat nick awak tu...
Org nak tunjuk power kat dunia ni, macam tu lah....
Rasanya pengarah tu takut ada rahsia besar dia terbongkar tuh....
Dia dalam ketakutan kalau ada arnab kat dalam IVK tuh...nanti ada inquiry datang.

MaklumBalas NewHillz
Knp breeder tu tak keluar awal2...kalau saya dah lama cabut...
Mungkin diorang sembelih sbb ada penyakit tak???

MaklumBalas Iceburn
banyak ker?? kenapa dia tak bawak lari arnab tu? semelih pastu tanam...

apa sebenarnya konpirasi dorang nih... kurang jelas ko...

kalau ada penyakit, kena ada penjelasan la bro... ini siap paggil polis, orang majlis daerah... macam kes besar jer..

MaklumBalas BJM
Dah 10 tahun dia kat situ....dah sebati ngan kawasan tuh....malahan dia tak rasa perlu kuar sebab dia tak rasa bersalah...

Dia tak jangka, perkara cam tuh sanggup dilakukan...
Kalau dia tahu, pasti dia dah kibarkan jalur gemilang seperti yg dilakukan oleh penternak babi paya mengkuang.

Bila dah PBT pun terlibat....rasanya dia perlu cari biro bantuan pembangkang tuk bantu kot...

Ini mungkin ada kena mengena ngan soalan2 yg diajukan peserta kursus arituh kot....

MaklumBalas NewHillz
Aku takut lubang tu gimmick je...
Arnab dah dihangkut kemana2 entah...

MaklumBalas Hf9000
hehehe... arnab dah jadi stok org tertentu

MaklumBalas NewHillz
Quote:
Originally Posted by iceburn View Post
semelih pastu tanam...
Membazirlah diorang ni...bg kat kita kan bagus, leh wat fiesta makan daging arnab....

MaklumBalas cdfarmhouse
sbb dia tok guru saya kat sini, belajar bela arnab. bukan senang nak dpt bang sa lain ajar bela, bebudak uitm pun praktikal dgn dia.juga atas sbb teknikal, lawyer dia xkasi dtg..sbb bleh cahrge diaorg ceroboh kwsn

MaklumBalas NewHillz
Kesian gak dgr citer dia...Aku dengar rabbit baru beranak pun depa sembelih...tak berperikemanusiaan betol...Aku mmg benci orang yang menganiaya binatang ni...
Ko benci orang jgn lah sampai haiwan tak bersalah jadi mangsa
tak kisah ler dia bangsa apa pun...Org yg teraniaya kita kena tolong dan bagi sokongan moral...
tu lah...nak wat camne...rabbit dah masuk tanah...
Dia tak bwk kes ni ke mahkamah ke?

MaklumBalas cdfarmhouse
masa saya dtg ambil stok dgn penternak tu 2hari sebelum , ada kira 20ekor bakal beranak, mmg disembelih pihak vet. yg tinggal skrg ni anak2 yg blem cerai susu aje...itu pun xtau la smp bila. baka rex dgn netherland dwarf ada lg kot tinggal anak2 kot. try la tanya unit arnab kot2 dia nak jual. skrg ni nak proceed mahkamah dia dah kira total kerugian nak claim rm800ribu.abis la duit pembayar cukai kat malaysia buang mcm tu aje

Maklum Balas NewHillz
boleh ke anak2 tu survive?
Ko belilah anak2 arnab tu..selamatkanlah mereka dari tangan manusia2 yang kejam...

Duit pembayar cukai tu isu kecik, yang penting dpt memberi pengajaran pada org yang menjadi dalang..

MaklumBalas cdfarmhouse
dah tanya dah...diaorg kata unit arnab xjual baka skrg ni, mcm2 alasan kasi. mungkin bukan kroni diaorg xbleh kot...patut sy punya anak rex tu 4ekor , dah xada rezeki xdapat ler....yg pasti mmg penternak tu nak ambil tindakan.biar rasa pengarah tu, apa la masalah dia tu...bukan xbleh bincang baik2.

MaklumBalas BJM
Quote:
Originally Posted by Newhillz View Post
Apa soalan yang ditanya????
Mungkin soalannya berbunyi begini...IVK Keluan pernah membeli 20ekor arnab dari EARC 2 tahun lalu dengan harga RM2000 seekor, apakah status arnab2 tuh sekarang...?

MaklumBalas NewHillz
Jwpn dia : Mati berak darah...sbb tuan dia cekik darah orang...

MaklumBalas iceburn
RM2k seekor? ehehehhe best betol~ AhHAHAhHA kurap betul la~ bagi aku kan elok~ bleh tambah kandang lagi~ ehehehe
__________________________________________________________________
"Sebelum orang lain tanya, baik aku jawab, tak takut ke keluarkan cerita camni dalam blog anda? tak~ isu ini perlu diketengahkan, bukan untuk disimpan menjadi bahan muzium atau arkib~"

"Jika takut risiko, jangan bicara pasal perjuangan"

-Yang Berkhidmat dgn Arnab
iceburn
ArnabKiut Rabbitry
No 6 Jalan Sungai Mulia,
Off Jalan Gombak,
53000 Kuala Lumpur.
+6017-3030433 / +6019-3737311

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

*.* Rabbit Pellet Arnab *.*

Pellet Bengy, Gold Coin dan FFM sedia untuk dijual~ (Bermula 1 Dis 2010)
Bengy RM40/25kg seguni
FFM RM88/25kg seguni
Gold Coin RM60/25kg seguni

Bengy RM15/5kg, RM28/10kg.
FFM RM40/5kg, RM68/10kg.
Gold Coin RM20/5kg, RM38/10kg.

Bengy Crude Protein 15%
FFM Crude Protein 17%
Gold Coin Crude Protein 17-19%


Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*