Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Isnin, 13 Julai 2009

*.* Komen Balas Mengenai Ibu Bersalin Tidak Menyusukan *.*

--- On Mon, 7/13/09, Azlinda Azam <**************@yahoo.com> wrote:

From: Azlinda Azam <**************@yahoo.com>
Subject: info
To: "arnab kiut blogspot"
Date: Monday, July 13, 2009, 1:10 AM


saya linda dr kuantan pahang.
ada beberapa pertanyaan.arap dpt beri sedikit nsht.
pada 10jun lps,arnab lhr 5 ekor anak.seekor mati pada hari kelahiran dan yg lain mati pada hari ke9,10,11,14.
bawa pada vaterinar mereka ckp kemungkinan virus sebab anak2 nmpk kejang sebelum kematian.
ibu pula tak nak myusu dan tak selera mkn.
ada inject b-komplek pada ibu pada hari ke 14 melahirkan anak(vaterinar yg suntik)
tp selepas kelahiran shgga 11julai ibu mmg diasingkan dgn jantan.
tp semalam(12julai) ibu tersebut lahir 5 ekor arnab lg.saya tak buat persiapan sbb tak rasa yg arnab akan bersalin lg coz br bulan lps dia bersalin dan jantan mmg asingkan terus.
lgpun selepas bersalin bln lps,bdn ibu dah semakin susut sehingga terasa tulang jika dipgg.
vaterinar ckp aritu ibu mgkn hadapi sindrom ibu muda(murung) sbb tu taknak mkn.
apa perlu saya buat?mksdnya,ibu tu dah melalui proses melahirkan sebanyak 2 kali dlm masa 2 bln dan elok kah untuk ibu tersebut?
saya perlu bg mknan yg mcm mana untuk kembalikan kecergasan ibu tersebut?
terima kasih.

wsalam,
aik? dah asingkan dari jantan, tapi masih beranak? ajaib~!
dari mana datang benih anak yg lahir kali kedua nih? memang cik linda yakin yg takda sebarang talian antara ibu dan penjantan tadi?

memang pelik.... tapi takpa la, dah rezeki nak dapat baby lagi.
apa yg penting sekarang, penjagaan yg rapi ke atas ibu dan anak yg dilahirkan itu.
saya sarankan sediakan sebuah kotak kayu dan kumpulkan semua bulu yg dicabut oleh ibu kedalam kotak kayu, lumurkan anak² dia tadi dengan bulu² ibu dia, dan masukkan kedalam kotak kayu tadi(kotak didik).
sebelum tu usap dan bela ibu dengan tujuan memindahkan bau ibu ke atas tangan cik linda, dan dengan tujuan lain untuk menenangkan keadaan ibu tadi.
selepas pindahkan anak kedalam kotak didik dengan melumurkan anak tadi dengan bulu² ibunya, cik linda sekali lagi usap ibunya dan sapukan tangan/jari ke hidung ibu tadi.


tentang pemakanan untuk ibu bersalin, seperti yg saya sarankan sebelum ini, sediakan ibu itu dengan sajian tinggi protein, yg paling mudah ialah Alfalfa Hay, dengan kandungan protein yg tinggi dan bau yg menyelerakan, arnab selalunya tidak akan menolak sajian ini.
atau untuk pilihan lain, cik linda boleh juga sediakan hay sendiri, dengan menuai pokok² rumput napier(saya ada tunjukkan contoh pokok dalam pos² sebelum ini) yg tumuh meliar di sekitar bumi Malaysia ni. ehehehe harve
st dulu seeloknya pagi, jemur atau dibiarkan ia layu, pada sebelah petang, cik linda potong² daun napier tadi menjadi potongan² kecil, terus boleh diberi kepada arnab(ibu tadi), arnab jantan juga boleh makan.
tapi pilihan yg pertama tadi adalah pilihan yg paling utama, ini kerana kandungan protein yg tinggi dalam Alfalfa membantu penghasilan susu yg banyak untuk menampung anak² yg ramai.

pilihan lain/terakhir jika ibu tidak memberi susu secara normal,
cik linda perlu beri susu secara manual, samada dengan cara memegang ibu tadi dan aturkan baby arnab ke puting² ibu,
atau boleh beli susu tepung untuk anak kucing d
i kedai haiwan atau pasaraya. berikan secara manual, samada dengan cara menggunakan picaragari tanpa jarum atau menggunakan kain bersih yg disimpulkan dibahagian hujungnya, dicelup kedalam susu tadi, dan beri kepada baby arnab untuk dihisap.
cara yg kedua ini agak sukar, anak² arnab punya bermacam² perangai tidak dijangka...
Awek orang putih ini sedang memberi susu secara manual kepada anak arnab ini, ibu arnab ini sedang dirawat kerana menghidapi penyakit Mastitis. Susu yg diberi kepada anak arnab ini adalah susu kambing. Untuk cerita lanjut boleh layari, http://littlerascalsfarm.com/babyrabbits.htm

Cara-cara untuk memberi susu kepada baby arnab disebabkan perangai ibunya yg macam²...**Gamba² diatas dirompak dari http://www.welshrabbitry.com/birth.html

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya nk tanya...
Arnab saya baru beranak.
Tp knapa dia x mau jaga ank dia?
Dah la x mau bg susu, nk tidoq skali pun x mau.
Ni y rasa nk sembelih ni.
Tolong la bg jawapan scepat y mungkin sblum anak2 tu mati...

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*