Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Isnin, 31 Ogos 2009

*.* Reply dari Email - Anak Arnab dibawah 2 bulan *.*

2009/8/30 suriati jaafar
suriati jaafar telah meninggalkan ulasan baru pada catatan " *.* Soalan² dari shoutbox~! *.* " anda:

assalamualaikum.....
saya mengikuti blog arnabkiut sejak saya membela seekor arnab (baka kampung, umur 1 bulan) pada 10 jun 2009. lepas tu saya beli seekor lagi arnab betina (baka kampung,umur 28 hari) pada 30 jun dan diletakkan dalam sangkar yang sama dengan arnab betina tadi. saya beri makan dedak, alfafa dan sekali sekala sayur2 (kangkung/kobis/kacang buncis/carrot).
9 julai arnab jantan tu mati setelah cirit birit selama 2 minggu. sebelum tu saya ada beri dia ubat cirit birit & antibiotik dari pet shop selama 2 minggu. ptg 8 julai saya bawa ke vet, dan diberi 2 suntikan, 1 untuk cirit birit dan 1 untuk kurap yang hanya sebesar biji beras di telinganya. mula2 saya rasa was-was gak dengan doktor tu, sebab doktor tu terlalu muda lg, baru abis blaja kot, dia nak suntik pun dia belek2 buku rujukan lagi utk pastikan jenis ubat dan jum dos yang perlu disuntik, dia kata susah skit sb arnab ni haiwan eksotik (BETUL KE EKSOTIK?). malamnya, arnab tu berak sangat banyak dan tghmlm mati. ARNAB TU MATI SEBAB CIRIT BIRIT KE SEBAB DOKTOR TU BAGI UBAT SALAH/LEBIH DOS?
seminggu lepas tu saya beli arnab jantan lain (baka kampung,umur 1 bulan). tapi dia mati secara tiba-tiba lps 2 minggu saya bela. tapi saya cuma bagi pallet je. saya berhenti bagi alfafa sb stiap kali bagi, mesti najis dia jadi lembik. SEBAB APA YE?
yang betina tu sihat walafiat lak, minggu dpn umur dia masuk 3 bln, dan smlm saya beli arnab jantan baru (lionhead umur 2 bln stgh) utk jd kwn dia, risau sgt takut yang ni pun mati gak nanti. harap boleh bagi sedikit panduan sikit tentang masalah ni.....terima kasih.

Dicatat oleh suriati jaafar ke Arnab Kiut Comei pada 2009 Ogos 30 10:31

Wsalam,
Terima kasih kerana mengikuti Arnab Kiut Blog~
Ada dua(2) jawapan kepada persoalan anda,

Pertama
  • Arnab dibawah dua(2) bulan tidak boleh diberi sebarang sayur-sayuran hijau. Kenapa? Sistem penghadaman arnab yang berusia dibawah umur dua(2) bulan masih tidak mampu untuk memproses sebarang makanan yang mempunyai kandungan air yang tinggi. Sistem perutnya semasa umur ini kurang mengeluarkan bakteria berguna yang akan menguraikan makanan tadi menjadi nutrien yang diserap oleh badannya. Elakkan dari membeli anak arnab kurang dari dua(2) bulan usianya. Pada usia ini, anak arnab masih memerlukan ibunya untuk belajar berdikari, kesan dari proses pemisahan dengan ibu pada usia ini akan membawa kepada masalah kemurungan(stress) yang membawa kepada anak arnab tidak mahu makan, ini akan menyebabkan anak arnab mengalami cirit-birit dan badannya kekurangan air(dihidrasi) dan penyudah kepada gejala-gejala tadi ialah MATI... Anak arnab pada usia ini akan memakan cecal(tahi tahap satu) dari ibunya yang mengandungi kandungan nutrien yang tinggi, ini membantu anak arnab untuk terus hidup, ia akan berhenti bergantung dengan cecal ibunya pada usia lebih kurang 2 bulan. Pada usia lebih 2 bulan ia akan memakan cecalnya sendiri sekaligus terus tidak bergantung kepada susu ibunya dan hanya bergantung kepada pellet atau makanan lain.
  • Sebarang pemberian tumbuhan hijau hanya boleh diberi selepas umur 2 bulan, tumbuhan hijau yang hanya boleh diberi kepada arnab selalunya dari jenis yang tidak berunsur terlalu banyak kandungan air, contoh yang paling baik ialah Napier. Penyediaan Napier untuk arnab pula adalah dengan cara menyahhidratkan air dari daun napier dengan cara menjemur atau membiarkan napier tadi sedikit layu. Pagi diambil, petang baru bagi makan. Alfalfa hay sangat baik untuk anak arnab dan arnab2 yang lain. Tinggi kandungan protein yang membantu tumbesaran arnab. Seeloknya elakkan memberi sayur-sayuran yang berunsur angin(contoh kobis), jika diberi berlebihan, arnab boleh kembung.
Kedua
  • Vet kurang arif pasal arnab.... (selalunya vet lebih mendalami perihal kucing dan anjing...)
Okie? terima kasih sekali lagi~
Jangan marah-marah... ehehehe perkara biasa biler kita mula-mula belajar memelihara arnab akan terjadi perkara-perkara seperti ini..
Yang Berkhidmat Untuk Arnab,
Ahmad Fahmi Alias

*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net
*.*Berkenaan Arnab Pedaging dan Contract Farming*.*
www.arnabdaging.blogspot.com
*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*

2 ulasan:

suriati jaafar berkata...

terima kasih banyak2....alhamdulillah, arnab betina dan arnab lionhead yang baru saya beli tu masih sihat sehingga sekarang, dan sangat2 manja....saya banyak belajar menguruskan arnab2 saya daripada blog ni....terima kasih ! saya pasti akan menjadi pengunjung setia blog ini.....

iceburn berkata...

okieh~ teruskan menyokong blog ako~

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*