Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Khamis, 28 Januari 2010

*.* Hakikat Ternak Arnab Hari Ini - Episod 2 Best Man Win... *.*

Assalamualaikum,
Setelah berbulan-bulan ako dibuai serangan jiwa dan psikologi, kecelaruan mental(mental disorder), di ganggu tidur oleh mimpi-mimpi arnab dan sebagainya. Tiba-tiba ako bingkas bangun dengan segar dan penuh semangat. Kerana ako sudahpon menemui jalan sebenar yang perlu ako titi dan tatih...

Ilmu,
kadang orang persoalkan, kenapa perlu bayar uang untuk ilmu?
"balik-balik kursus amik duit orang, ilmu untuk dikongsi, bukan untuk dijual beli atau dipajak gadai" kata si-polan.
"buat kursus ratus-ratus, ribu-ribu... isi hampeh... bagi kertas dengan pen, pastu tunjuk slide show. baca dari slide show." ada dah yg call ako cakap camni... ntah apa yg panas ati sangat...

Ilmu,
kadang, ako tertanya, orang-orang yang mempersoalkan kewajaran untuk menitip wang dari kehadiran peserta kursus itu sendiri, adakah mereka ini juga mempersoalkan pembayaran yuran kepada cikgu tusyen anak-anak atau adik-adik mereka? adakah mereka-mereka ini juga mempersoalkan pemberian gaji kepada ustaz-ustaz sekolah mengaji anak-anak atau adik-adik mereka?

Dan apabila isu ini dipersoalkan dan dibawa ketengah, seolah-olah seorang pemberi ilmu tidak layak untuk mendapatkan sebarang hasil dari perkongsian ilmu beliau, seseorang pemberi ilmu tidak boleh langsung untuk menitip walau sesenpun uang dari anak murid, beliau mesti beri semua itu percuma, revealkan semua itu didalam internet.... ah~ mungkin lebih sesuai gelaran guru atau cikgu itu ditukarkan kepada "Tokei Ilmu"....

Aku menerima sepucuk sms yang begitu mengharukan, beliau(nama dirahsiakan) merasakan begitu suka dan terbuka untuk mengaku yang beliau tidak punya wang untuk pergi berkursus ke Kuala Lumpur, jadi sebolehnya beliau sanggup untuk memperolehi ilmu itu melalui Yahoo! Messenger sahaja dan bukan percuma juga, beliau dengan tenang ingin mendepositkan wang RM100 sebagai ganjaran jika ako boleh beri kursus secara online...

Kalau dari segi keuntungan, memang tak disangkal, tindakan seperti ini boleh memberi keuntungan maksimas tanpa keluar modal setup tempat kursus, beli nasi dan sebagainya... tapi atas semangat beliau itu tadi, kami terpanggil untuk meneruskan misi kami(aku dan cikgu kamel) untuk menjelajah ke Johor untuk memenuhi desakan ramai penternak disana yang benar-benar ikhlas ingin mendapatkan "Rahsia menternak arnab" dari cikgu kamel...

Dijangkakan, pertengahan bulan 2, kami akan jelajah Johor, kemungkinan destinasi kami ke Johor Bahru, kerana JB ibu negeri, jadi kesana la kita berjumpa....
Tarikh yang mungkin sesuai ditetapkan ialah 14/02/10- 14th February 2010.
Jadi, sesiapa yang benar-benar berminat, sila call saya untuk mendapatkan tempat duduk anda... sesi ini terhad kepada 10 orang peserta sahaja...
Bayaran? RM200 seorang, ini termasuk kos perjalanan dan penginapan kami.

Modul yang akan diisukan disana? sama macam yang ako iklankan dan yang paling ditekankan oleh cikgu kamel ialah bagaimana menurunkan kos makanan...

Okie itu cerita Jelajah Johor,
ni cerita yuran kursus kami akan dinaikkan ke harga normal,
Menjelang bulan Mac, 01/03/10
  • Tiada lagi Kursus Teori Penternak Arnab Secara Efektif dan Efisyen.
  • Semua modul akan dirangkumkan kedalam satu modul.
  • Harga untuk semua kursus tadi akan dinaikkan ke harga normal(sekarang dan sebelum ini harga promosi) RM500/seorang.
Terkejut? tak perlu terkejut, ilmu jika dinilaikan dengan jumlah terlalu murah, insan akan memperlekehkan nilainya. Jika ilmu itu didapatkan dengan nilai yang mahal, nescaya kita akan gunakan ilmu itu 200%...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*