Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Selasa, 19 Januari 2010

*.* Sore Hock / Luka(sakit) Tumit Part 2 *.*

Okieh, ini adalah sambungan dari kejadian malapetaka yang akan dilalui oleh penternak² baka hybrid vigor dan separa vigor dan kingkong... eheheheh kesinambungan kepada penceritaan mengenai penyakit luka di tumit atau lebih hensem dipanggil "SORE HOCK"!!!

Hari ini ako akan ajar camna nak rawat, eh! bukan... rawat luka dulu dengan ubat luka(iodin pon bleh), bila luka da kering mesti kena balut... camna nak balut? nih yang ako nak ajar... sila baca dan beri perhatian yer murid² ehehehehe :)

Langkah 1. Dapatkan gumpalan bebulu arnab anda, pastikan dari arnab yang sihat walafiat(tiada jangkitan penyakit berjangkit-kurap dan sebebagainya)- bantuan dari sikat haiwan dapat membantu anda mengumpul gumpalan bebulu tersebut(bleh beli kat petshop). Gumpalkan bebulu tadi di tapak tangan sehingga anda memperolehi segumpal bebulu yang lembut, seperti span tetapi rasa seperti alas yang selesa dengan saiz lebih kurang 2" x 2" x 1"(dalam). Alas lain selain dari bebulu arnab tidak direkomen, ini kerana setelah arnab itu melalui pengalaman berdiri diatas tapak lantai yang keras, benda² lain akan mendatangkan keburukan dari kebaikan. Tolong JANGAN CUBA INI selagi anda tidak memperolehi gumpalan bebulu arnab! Kapas, 'gauze' atau apa saja alas lain tidak akan dapat menggantikan bulu arnab sebenar.

Langkah 2. Potong pembalut(bandage) VetWrap 'lekat sendiri', lebih kurang 9 inci panjang dan 2 inci lebar. Ambil bahagian yang dipotong tadi dan guntingnya menjadi seperti bentuk huruf "H" seperti gambaran yg diberi. Tinggalkan sebahagian 1 inci diantara keratan bentuk "H" tadi(seperti rajah).Bahagian tidak dipotong ini akan digunakan sebagai alas tumit arnab.Langkah 3. Sementara seorang memegang arnab dengan baik dengan bahagian perut menghadap ke atas, seorang lagi akan meletakkan gumpalan bebulu arnab yg disediakan tadi di tapak kaki arnab, dengan cermat letakkan seberapa banyak gumpalan bebulu di bahagian kaki arnab yang sudah 'togel' itu. Pegang bebulu tadi di tempatnya dan letakkan pula VetWrap seperti didalam rajah.

Langkah 4. Hati² jangan balut terlalu ketat(anda sepatutnya boleh memasukkan sekeping batang aiskrim ke celahan itu-ruang diperlukan), pastikan ada celahan udara atas dan bawah tapak kaki. Anda perlu lakukan ini banyak cubaan, periksa supaya bebulu tadi tidak menggelincir.

Langkah 5. Balutan yang hampir siap sepatutnya kelihatan seperti ini...

Langkah 6. Apabila arnab melakukan lipatan pada kakinya(betul ke?), balutan tadi(diatas bahagian tumit) akan mengakibatkan sedikit kesan cubitan(sakit tesepit). Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, buatkan sebahagian lubang diantara tapak kaki dan keting arnab. Guntingkan bahagian tadi dalam bentuk bulatan dengan menggunakan gunting tajam. Tarik pembalut tadi keatas sebelum menggunting(takut tegunting kaki arnab pulak!)


Langkah 7. Pastikan anda check kaki arnab tadi beberapa jam selepas itu, jika terdapat kesan lebam di bahagian jari, mungkin ikatan/balutan tersebut terlalu ketat, buka balutan segera! biarkan kaki itu berehat seketika dan lakukan balutan sekali lagi dari mula.
Sebaliknya, jika balutan terlalu longgar, gumpalan bebulu mungkin akan berganjak kedudukannya, lakukan sekali lagi kemasan, practice make perfect kata orang KL... eheheheh

Cara balutan ini bukanlah digunakan untuk membalut luka terbuka! Gantikan balutan setiap minggu atau kerap. Jika balutan basah atau lembab, gantikannya segera, korang mesti taknak menghadapi keadaan yang lebih sukar jika perhatian penuh tak diberi... GOOD LUCK JAMES!

Terima Kasih kepada Dana Krempels, Ph.D. dari University of Miami Biology Department.

Yang suka borak pasal Arnab,
Ahmad Fahmi Alias a.k.a iceburn
ArnabKiut® Rabbitry Kuala Lumpur
Setiausaha Agung (Protem)
Persatuan Penggiat Industri Arnab Malaysia
Malaysian Rabbit Production Association (MyRPA)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*