Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Selasa, 15 Mac 2011

*.* Pellet Arnab- Halal Atau .....???? *.*


  • *********
    Aslmkm. Kebelakangan ini banyak diperkatakan tentang makanan ternakan keli dan ayam yang mengandungi unsur2 mencurigakan dan tak halal. Macamana dengan arnab? adakah pelet2 yang kita pegang hari-hari tu bebas dari lemak/benda2 haram? ada tak pembekal makanan arnab yang suci macam mknan ikan dll? esp untuk arnab yang kita nak makan.

    • azlita:: bagus jugak soalan sedari pasal halal haram nih. saya akan beri hujah yang saya paham dari pembelajaran saya.
      ayam dan ikan keli ialah haiwan yang bergantung kepada khasiat nutrien/protin haiwan untuk tumbesaaran, untuk menggantikan kebergantungan harga tinggi bagi bahan dari hasil laut(fish meal) yang semakin naik, pembuat pellet ikan dan ayam menggantingkannya dengan sumber lain dari protin haiwan. yang paling murah dan mudah didapati ialah lemak/sumber babi.
      manakala arnab pula tergolong didalam ternakan yang hanya memerlukan dan WAJIB makan dari jenis sumber nutrien/protein dari tumbuhan, sumber protin lazim dalam pellet arnab ialah dari kacang soya, lemak kelapa sawit dan tumbuhan pembekal fiber seperti rumput napier dan decumbens. pembuat pellet arnab tidak perlu mengeluarkan kos tinggi utk memasukkan protin haiwan(lemak/protin babi) kedalam pellet arnab, walaupun arnab itu makan pellet dicampur lemak haiwan, ianya tidak menyerap kedalam sistem tumbesaran dan tindakan itu hanya satu pembaziran. sebab itu harga pellet arnab dan harga dedak ayam dan ikan keli jauh lebih tinggi.
      untuk jalan selamat dan ragu2, lebih baik sdari hasilkan pellet sendiri atau beri makan arnab tumbuhan 100%.

7 ulasan:

aizat nasri berkata...

babi haram untuk kite manusia makan...haiwan nak makan biar pi la...tak de hukum yg mengatakan haiwan haram makan babi...wallahualam...

Fahmi berkata...

eheheheh betul-betul, apa yang sedara cakap betul... kadang orang tak paham babi nih haram utk sapa...

nordin b sidin berkata...

salam aizat : haiwan mkn apa mmg tiada hukum mengatakan haram,tp islam mengelakan kita mkn dri sumber yg ada unsur2 haram yg nyata,kt sini kita ada 2 perbezaan snerio,1,arnab tu kita sembelih,tp kita tk tahu menau apa yg dia mkn sebelum kita semelih,jd ia halal utk kita mkn,
2.mmg dh terang kita tahu kandungan yg kita berikan mknn arnab tu ada unsur2 haram,tp kita ttp bg jgk,jd kalau nk sembelih utk mkn,pastikan lps 7-9 hari tanpa diberi mkn mknan yg ada unsur2 haram itu td,jd sistem pencernaan ia akan bersih dri unsur2 haram td,sy harap ini jelas..kita bimbang dgn tindakan kita yg silap akan bw keburukan pd umat islam yg lain..salam.

iceburn cartello berkata...

ikan keli di pasaran banyak yang makan bangkai babi dan anjing, kita nak buat camna? lepas beli kena biar ikan tu dalam akuarium seminggu? sebab tu kami menekankan pemberian makanan yang dibuat sendiri. setakat ini tidak ada pengeluar pellet arnab bumiputera islam 100%.

Adek berkata...

Aslmlkm. Setuju dgn En. Nordin Sidin, berdasarkan apa yg dijelaskan dalan program Tanyalah Ustaz TV9 14/1/2012, telah difatwakan oleh jumhur ulama bahawa haiwan yang sumber makanannya najis, bangkai atau apa-apa yang diharamkan ke atas umat Islam adalah haram di makan. jadi pendapat 2 saudara di atas "haiwan nak makan apa biar pi la..." wajib diperbetulkan. Menurut ustaz tersebut, ikan yang diragui kesuciannya boleh dielakkan dengan membeli dari pembekal yang diyakini atau boleh bertanya kepada penjual. Ini tidak boleh dianggap darurat kerana pasaran dan pilihan jenis ikan adalah pelbagai. Berkenaan dengan pellet arnab, insyaAllah kami akan cuba mendapatkan bantuan beberapa rakan untuk membuat screening di Mardi/UPM bagi memastikan jenama2 yang biasa kita gunakan bebas dari DNA/lemak babi. Ini mungkin mengambil masa memandangkan sampel2 yang dihantar oleh lapisan masyarakat islam di malaysia untuk screening amat banyak, tetapi inilah kelebihan teknologi moden yang harus kita manfaatkan sebagai pengguna Islam. InsyaAllah..

iceburn cartello berkata...

mungkin saudari boleh tolong jawap pula persoalan mengenai penggunaan hormon babi didalam teknik pembiakan ikan dan tentang hukum ayam yang memakan tahi sendiri.

iceburn cartello berkata...

saudari ni bekerja dengan Mardi ke?

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*